Indian Motorcyle

America’s First Motorcycle Company

De geboorte van een legende:

America’s First Motorcycle Company

Tussen 1897 en 1952 werd een opmerkelijk hoofdstuk in de geschiedenis van de motorfiets geschreven. Het begon allemaal met de visionaire industriële ondernemer George M. Hendee, die in 1897 de Hendee Manufacturing Company oprichtte, oorspronkelijk een fietsenproductiebedrijf. Samen met zijn medeoprichter en hoofdingenieur, Oscar Hedstrom, opende Hendee in 1901 de allereerste motorfietsenfabriek van het bedrijf in Springfield, Massachusetts.

Deze periode markeerde een halve eeuw van ongeëvenaarde groei in motorfietsproductie en baanbrekende innovaties, die de basis legden voor de opkomst van de Amerikaanse motorrijderscultuur. 

Een opmerkelijke naamsverandering

In 1923 onderging de Hendee Manufacturing Company een naamsverandering en werd de Indian Motocycle Company, waarbij 'Motocycle' zonder 'r' werd gespeld in de vroege jaren van het merk, samen met de merknaam Indian. Tijdens deze tijd organiseerde de Jackpine Gypsies, een club in Sturgis, South Dakota, het legendarische Black Hills Classic-race-evenement, dat later uitgroeide tot het grootste motortreffen ter wereld.

dots
dots

Ongekende groei en innovatie

Indian Motorcycle toonde buitengewone veerkracht, zowel door innovatie als sportieve successen, zelfs in tijden van crisis en tijdens de beide wereldoorlogen. Bovendien leverde het merk voertuigen aan de Amerikaanse en Franse grondtroepen tijdens deze oorlogen, wat van onschatbare waarde was.

Vechten om te overleven

1953 markeerde het einde van een tijdperk, toen alle modellen van Indian Motorcycle werden stopgezet. Dit betekende het begin van een vijf decennia durende onderbreking in de rijke geschiedenis van het merk. Hoewel er gedurende deze periode verschillende pogingen werden ondernomen om de beschermde merknaam 'Indian Motorcycle' nieuw leven in te blazen op geïmporteerde motorfietsen, werd dit bemoeilijkt door grote overnames en onzekerheid.

Pas in 2011 bracht Polaris Industries nieuw leven in Indian Motorcycle, wat het begin markeerde van een tijdperk van hernieuwd succes. Sindsdien heeft Indian Motorcycle zich ontwikkeld en is het weer in de voetsporen van de pioniers van de twintigste eeuw getreden, met hoogwaardige technologische innovaties en een uitgebreid assortiment authentieke, iconische motorfietsen. De geschiedenis van Indian Motorcycle is een verhaal van veerkracht, innovatie en een onmiskenbare passie voor motorrijden.

Indian Motorcycle Racing

Al ruim een eeuw staat Indian sterk op het circuit, een traditie die begon met de overwinning op het Isle of Man in 1911, gevolgd door het legendarische snelheidsrecord van Burt Munro en de triomfen van de Wrecking Crew op de flat track. Deze rijke erfenis wordt voortgezet door het hedendaagse Indian Racing Team, dat uitblinkt in de Flat Track, de Super Hooligan-klasse en het King of the Baggers-kampioenschap. In 2022 behaalde Indian zelfs kampioenschapstitels in alle drie deze categorieën.

De machine achter Indian Motorcycle Racing

De machines die schitteren in Indian Motorcycle Racing vind je terug in onze showroom. De FTR 750 vormt de kern van de Flat Track- en Super Hooligan-kampioenschappen en legt de basis voor de zeer geprezen FTR1200. En dan hebben we de onverslaanbare Indian Challenger, de King of the Baggers, met zijn krachtige 1768cc watergekoelde V-twin motor die 122 pk en 178 Nm op het asfalt brengt. De RR-versie gaat nog een stap verder dankzij rigoureuze S&S tuning.

dots
dots

Burt Munro: De legendarische snelheidsduivel

In 1967 schreef de 68-jarige Burt Munro geschiedenis met een nieuw wereldsnelheidsrecord op land. Met zijn sterk aangepaste Indian Scout Streamliner uit 1920 bereikte hij een adembenemende topsnelheid van 184,087 mph (296 km/h) op de zoutvlakten van Bonneville, Utah. Munro had al in de jaren 40 snelheidsrecords in Nieuw-Zeeland verbroken en zijn Scout was in de jaren 50 te snel voor de beschikbare circuits in zijn thuisland. Daarom verplaatste hij zijn recordpogingen naar de uitgestrekte zoutvlakten van Bonneville, waar hij uiteindelijk drie wereldrecords vestigde, waaronder het indrukwekkende hoogtepunt in 1967. In 2006 werd Burt Munro opgenomen in de AMA Hall of Fame als eerbetoon aan zijn ongekende prestaties.

Travis Pastrana's ode aan Evel Knievel

In 2018 herhaalde de beroemde stuntman Travis Pastrana de drie beroemdste sprongen van Evel Knievel in slechts drie uur tijd. Terwijl Evel deze stunts uitvoerde op een Harley-Davidson, koos Travis voor een Indian FTR. Bekijk de adembenemende video's van Travis' spectaculaire sprongen en herbeleef de spanning en sensatie van deze legendarische momenten.

dots

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

line
line
line